Thursday 26 August 2010

BeRSiH2 SaWaNG SiKiT.... ;-p

HACCUM... HACCUM... terbersin-bersin makcik masuk umah nih... sawang dah penuh... sampai x nmpk dah segala langsir2 kat dlm umah nih... lalang2 pun dah jd hutan dah... hehehehe... punyela lama x masuk umah sendiri.. gi umah org je rajin... hehehehe

mmm... bkn apa, semenjak2 dah bertukar environment ni, mcm malas je nak jenguk2 umah ni... tmbh plak, sblm aku tinggalkan blog ni, tangan ni dgn gatalnye, tlh menukar segala setting2, konon2 nak cat baru la, nak tukar langsir baru.. finally, gini lak jd nya, abis link2 yg aku buh dlm list hilang, friends list yg aku dah group2 kan pun hilang... bertambah2 la hilang mood aku nak berblog...tp, kali ni, aku x mo la umah ni terus terbiar... kang jd pusat ternakan antu raya lak... hehehehe... ambik mood sambil dengar lagu2 maheir zein nih...

byk citer yg aku x tercerita... anyway, past is past... biar aku summarykan je la ape yg berlaku kat dlm hidup aku... mcm aku penah announce sblm ni, Alhamdulillah, aku dah memulakan tugas sbg pensyarah kat tmpt baru di negeri kelahiran aku pada 29/3/2010... kire aku ni diumpamakan mcm sireh pulang ke gagang ar ni... hehehehe... jarak antara aku dgn mak ayah aku pun cuma sebelah2 negeri je... sblm ni, selang satu negeri kan... so, bila dah dekat ni, kejap2 terjongol la aku satu family dekat umah mak ayah aku... dan semenjak kami ni rajin balik kg, rayyan yg sungguh berat mulut pun mula start nak bercakap... dan hasilnya skg ni, kdg2 tu, aku dah x larat nak melayan celoteh2 & loyar2 buruk dia (loyar buruk tu sbb aku selalu kenakan dia, skg turn dia lak kenakan aku... hehehehe)

so far, tugas di tempat baru ni Alhamdulillah, ok... wlupun, adakalanya agak sibuk dgn tugasan selain dari mengajar, aku puas hati.. sbb sibuk2 pun, masih berkaitan dgn akademik.. x la mcm tmpt keje aku sblm ni, terlalu sibuk dgn tugas2 yg merepek2... hehehehe... papepun, culture shock la jugak sblm ni... antara sbb2 aku culture shock:
1. Too many u turn... dah la tmpt nak u-turn tu sume jauh2... pendek kata, asal kuar je dari umah, confirm akan melalui u turn ni, unless, aku nak beli barang kat dlm tmn yg aku duduk ni... nak blk umah pun, akan melalui u turn gak... adess... pening2... 2 minggu pertama aku kat sini, rasa mcm tension jek bila nak kuar, sbb malas nak uturn2 ni... tp, skg ni, aku dah ok dah...
2. Gomen culture & private culture x sama... mula2 tu, terasa la otak aku mcm lembap sikit... maklumla, aku masuk masa student tgh final exam.. lps tu, diorang cuti long sem. Bulan 7 baru start new sem.... tp, skg ni, dah ok dah... dah tau ape expectation from the university on us as the lecturer...
Students sume ok... maklumla, IPTA kan... very strict about the attendance. Cuma, yelah, aku masih baru di sini... x sempat nak buat geng lg dgn student2 kat sini, mcm aku dgn student2 kat tmpt lama...

Anyway, cukupla kot pasal tmpt keje aku ni... kite cite pasal rayyan plak... 1st two months kami kat sini, rayyan stay dgn abi dia kat umah... maklumla, nak survey2 kat mana nak anta rayyan, dgn tugas aku utk mengajar yg x tentu masa ni... susah gak tu... tp, mmg aku decide nak anta dia pegi taska je.. biar dia belajar berkawan... tmbh lak, dia mmg suka berkawan... survey punye survey, dpt tau kat university ni, ade taska utk anak2 staff... so, bulan 6, aku start anta rayyan... first 2 weeks tu, sayu jugakla hati... sbb rayyan nangis time aku nak tinggal... tanye2 gak pengasuh taska tu, lama ke rayyan tu nangis?.. diorang ckp, x dela... die berlakon je lebih... elok, kete aku tinggalkan taska tu, terus senyap & main dgn kwn2 dia.. lps 2 weeks, Alhamdulillah, dah x nangis dah.. siap turun kete sendiri, bawak beg sendiri lg, gi masuk taska tu.. & memandangkan dia dah bleh sesuaikan diri, dia la yg jd taiko kat taska tu... siap ade geng gaduh, geng main air dlm bilik air... sampai pening pengasuh2 tu dibuatnya... aku gelak je... aku ckp dgn abi dia, rayyan dah tunjuk taring ar tu... hahahaha.. papepun, ok ar... skg ni, aku pegi & balik keje sama2 dgn rayyan... so, adela radio non stop yg duk teman aku dlm kete tu... ade masa dia nyanyi la, bercerita ntah pape ntah... kdg2 aku nyanyi, dan dia akan mula tepuk2 tgn sambil goyang2 badan... hehehehe...

Klu blk kg, aku kesian kat ayam2 mak aku... penat la depa ni marathon lari keliling umah kene kejar dgn rayyan... bila mak aku ambik, bg kat dia, x nak plak... dia suh lepas, sbb dia nak kejar je... adess... sian dgn ayam2 tu, x cukup tanah berlari... hahahaha... tu belum masuk dia bergabung dgn sepupu2 dia... mcm2 projek la.. sampaikan bila msg2 tido, nenek nye terus mengeluh lega... hehehehe

Ok ar... cukup kot utk warm up balik umah ni... habuk2 pun nmpknya dah semakin berkurangan... tgk ar, kejap2 lg, klu aku rajin, aku update blog ni lg... hehehehe

2 comments:

Ain said...

bagus2.. bersih btl2 ek.. dah nak raya ni.. hihi

MuNiRa @ ZauJaH RaZaK @ uMMu RaYYaN dan iDRiS said...

bersih gitu2 jek... nak raya pakai baju lama jela... hihihihi

MaHLiGai KaSiHKu


Daisypath Anniversary tickers

Amanah Allah






Daisypath Happy Birthday tickers