Saturday, 27 June 2009

aLHaMDuLiLLaH

ALHAMDULILLAH...... itula perkataan pertama yg mampu aku ungkapkan... sememangnya aku bersyukur sangat2 pada Mu, ya Allah.... satu debaran yg sekian lama terkurung dlm hati ku terungkai sudah... result master aku dah keluar!!!!

setelah setiap hari aku duk log in kat student portal gso upm sbb nak tgk result & setiap kali tu jugakla, debaran aku ni x hilang2... akhirnya hari ni, terpapar jugakla result yg aku duk tunggu2 selama ni... alhamdulillah... alhamdulillah... saat tu, air mata kegembiraan seakan x mau berhenti mengalir.... ya Allah, aku bersyukur padaMu....

org pertama yg aku call adalah mak... sebak je rasa bile dgr suara mak, air mata bergenang lg bile bgtau mak result aku... dpt rasa mak juga gembira mcm aku.. sempat jugak aku ckp dgn ayah dan aku tahu, ayah jugak gembira... dan seperti biasa, ayah terus tanya aku, bile nak cari keje lain? hehehehe...

aku x bgtau lagi abang... niat aku nak bgtau balik keje nanti... bkn x mo bgtau skg.. tp, aku faham sgt abang tu... klu citer kat dlm fon nanti, silap2 aku lak kecik hati sbb dgr nada suara dia yg x de nada2 excited... so, lebih baik aku citer berdepan jek dgn dia... jap lg nak print result tu and nak tunjuk kat abang dan kat rayyan jugak. rayyan tu mesti excited.. tp, bln excited sbb aku dpt result (sbb die bkn faham pun).. tp, excited sbb ade kertas utk die koyakkan, keronyokkan dan jugak utk die melakarkan hasil kreativiti die... hehehehe.... x kisahla, yg penting, die pun pegi kelas, buat presentation, jawab exam sama2 dgn aku gak dulu... masa dlm perut aku... hehehehe

cerahnya langit aku rasa hari ni... hidup aku yg huru hara, terasa tenang jek... assignment student yg berlambak yg nak kene aku tanda, aku x nmpk serabut dah... biarpun deadline utk aku anta dah suntuk sgt2...

time kasih sume utk yg bagi dorongan... i love u all.... mmuuuaaaahhhhhh....



Friday, 26 June 2009

KaSiH iBu DaN aYaH

pagi ni, on the way pegi keje, macam bese aku dengar celoteh pagi kat radio IKIM.FM. terkesan dgn tajuk yg disampaikan iaitu anak durhaka pada ayah dan ibu.... aku dah lambat sbnrnya pagi tadi... tp, sempat jugak la dgr sikit isi2 yg disampaikan... antaranya, ada dua dosa yg Allah akan bayar cash balasan kat dunia ni lg, iaitu, dosa org yg berzina dan anak yg durhaka pada ayah dan ibu dia... sbb tu, klu org yg durhaka ni, hidup dia mmg tak berkat. buat bisnes, bisnes tak menjadi, hidup tak pernah tenteram...

so, aku sampai2 kat ofis tadi, cuba jugakla luangkan masa sikit, nak cari info2 yg leh ditepek kat dlm blog aku ni.. so, aku terjumpa artikel ni...... moga dpt dijadikan peringatan utk aku dan kite semua.... insyaAllah....

----------------------------------------------------------------------

Derhaka terhadap ibu bapa hampiri dosa syirik



Oleh Mohd Shukri Hanapi


Islam anjur hormat, taat selagi suruhan mereka tidak melanggari hukum syariat.


GANDINGAN dan keserasian antara ibu bapa berjaya mendidik serta membesarkan anak mereka. Ibu bapa sanggup mengorbankan kepentingan diri dan mengharungi pelbagai cabaran demi memastikan kesenangan hidup anak.


Jika dilihat hari ini, sesetengah ibu bapa terpaksa keluar rumah seawal pagi semata-mata untuk mencari rezeki bagi menampung keperluan keluarga. Pengorbanan itu sepatutnya dibalas dengan anak menghormati, mentaati dan berbuat baik kepada ibu bapa.


Ini sebagai suatu penghargaan tertinggi anak membalas jasa ibu bapa. Allah berfirman yang bermaksud: “Dan tuhanmu memerintahkan supaya engkau tidak menyembahkan melainkan kepada-Nya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan ‘uuh’, dan janganlah engkau menengking mereka, tetapi ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun). Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): Wahai Tuhanku, cucurilah rahmat kepada mereka berdua seperti mana mereka mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.” (Surah al-Israk, ayat 23-24)


Diriwayatkan daripada Abdullah bin Masud: “Aku pernah bertanya Rasulullah SAW: Apakah amalan yang paling utama? Baginda bersabda: Sembahyang pada waktunya. Aku bertanya lagi: Kemudian apa lagi? Baginda bersabda: Berbakti kepada kedua orang tua. Aku bertanya lagi: Kemudian apa lagi? Baginda bersabda: Berjuang pada jalan Allah. Kemudian aku bertanya lagi kepada Baginda, semata-mata ingin menemani dan menjaga perasaan Baginda.” (Hadis riwayat Muslim)


Sebenarnya kewajipan menghormati ibu bapa tidak terhenti walaupun kedua-dua mereka sudah meninggal dunia. Walaupun ibu bapa sudah meninggal dunia anak dikehendaki berdoa supaya mereka sentiasa bahagia di sisi Allah. Selain itu, anak digalakkan menziarahi kubur ibu bapa mereka.


Jelaslah menghormati, mentaati dan berbuat baik kepada ibu bapa adalah suatu amalan utama serta berterusan sepanjang masa. Perintah Islam supaya menghormati dan mentaati ibu bapa ini berbentuk umum tidak kira sama ada mereka beragama Islam atau tidak.


Cuma, bagi ibu bapa bukan beragama Islam, perintah menghormati dan mentaati itu dengan bersyarat iaitu selagi mana ibu bapa tidak menyuruh anaknya yang beragama Islam melakukan perkara mensyirikkan Allah.


Diriwayatkan daripada Sa’id bin Abu Waqqas bahawa Ummu Sa’ad adalah seorang kafir. Kerana terlalu benci kepada Rasulullah SAW, pada suatu hari Ummu Sa’ad berkata kepada anaknya, “Bukankah Allah menyuruh engkau berbuat baik kepada ibu bapamu? Demi Allah, aku tidak akan makan dan minum sehingga aku mati atau engkau kufur (kepada Nabi Muhammad SAW).” (Hadis riwayat Muslim)


Berikutan peristiwa itu, Allah menurunkan ayat yang bermaksud: “Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; dan jika mereka berdua mendesakmu supaya engkau menyekutukan Aku (dalam ibadatmu) dengan sesuatu yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya maka janganlah engkau taat kepada mereka. Kepada Akulah tempat kamu semua kembali, kemudian Aku akan menerangkan kepada kamu segala yang telah kamu kerjakan.” (Surah al-Ankabut, ayat 8)


Peristiwa di atas dikuatkan lagi dengan wasiat Luqman al-Hakim kepada anaknya dalam al-Quran yang bermaksud: “Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibu bapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah juga tempat kembali (untuk menerima balasan). Dan jika mereka berdua mendesakmu supaya engkau menyekutukan Aku (Allah) dengan sesuatu yang engkau � dengan akal fikiranmu – tidak mengetahui sungguh adanya, maka janganlah engkau taat kepada mereka; dan bergaullah dengan mereka di dunia dengan cara yang baik. Dan turutlah jalan orang yang rujuk kembali kepadaKu (dengan tauhid dan amal salih). Kemudian kepada Akulah tempat kembali kamu semuanya, maka Aku akan menerangkan kepada kamu segala yang kamu kerjakan.” (Surah Luqman, ayat 14-15)


Inilah cara pergaulan dengan ibu bapa yang dianjurkan Islam. Hormat dan taatilah ibu bapa selagi suruhan mereka itu tidak melanggari syariat Islam. Mengingkari perintah supaya berbuat baik kepada ibu bapa termasuk dalam dosa besar.


Jika menyebut ungkapan ‘uh’ atau ‘ah’ pun sudah dikira menyakiti dan menderhaka, apatah lagi jika ada antara anak yang mencerca, memaki dan memukul ibu bapa mereka.


Diriwayatkan daripada Abdullah bin Amru bin al-’As: Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Antara dosa besar ialah seorang lelaki mencerca kedua orang tuanya. Sahabat Baginda bertanya: Wahai Rasulullah! Adakah akan berlaku seorang lelaki memaki-hamun kedua orang tuanya? Rasulullah SAW menjawab: Ya. Seorang lelaki yang memaki hamun bapa seorang lelaki lain, nescaya lelaki itu memaki kembali bapanya, begitu juga jika seorang lelaki memaki hamun ibu seorang lelaki lain, nescaya lelaki itu juga akan memaki hamun ibunya.” (Hadis riwayat al-Bukhari)


Menderhaka kepada ibu bapa adalah dosa besar selepas syirik. Diriwayatkan daripada Anas bin Malik, Nabi SAW pernah menceritakan mengenai dosa besar. Baginda bersabda yang bermaksud: “Menyekutukan Allah, menderhaka kedua-dua ibu bapa, membunuh dan berkata dengan kata-kata palsu.” (Hadis riwayat Muslim)


Selain itu, banyak peristiwa dan kejadian menimpa orang yang menderhaka ibu bapanya. Salah satunya ialah peristiwa yang menimpa Alqamah, sahabat yang kuat beribadah kepada Allah tidak dapat melafazkan kalimah tauhid di saat kematiannya kerana mengguris hati ibunya.
Betapa beratnya dosa menyakiti ibu bapa, lidah Alqamah seakan-akan terkunci. Tiada sepatah perkataan pun terkeluar dari mulutnya. Azab menimpa Alqamah berakhir setelah ibunya memaafkan kesalahan dilakukannya.


Peristiwa itu menjelaskan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Reda Tuhan (Allah) ada dalam reda kedua-dua ibu bapa dan kemurkaan-Nya ada dalam kemurkaan kedua-duanya.” (Hadis riwayat al-Tabrani)


Oleh itu, jadikanlah peristiwa Alqamah sebagai pengajaran dan iktibar bahawa ibu bapa itu wajib dihormati dan dipatuhi. Janganlah kerana suatu perkara remeh, seseorang anak sanggup melupai dan menderhaka terhadap ibu bapa.


Biar bagaimana juga keadaan ibu bapa, tidak sepatutnya seorang anak menghantar ibu bapa mereka yang lanjut usia ke rumah orang tua dengan alasan menyusahkan atau membebankan. Ketika usia semakin lanjut itulah, mereka amat memerlukan layanan, perhatian, belaian dan kasih sayang anak.


Balas segala kesusahan dan kepayahan ibu bapa menjaga serta memelihara kita dengan sesuatu yang menggembirakan mereka. Perhatian dan kasih sayang anak lebih penting kepada ibu bapa berbanding wang ringgit.


sumber: www.bharian.com.my

--------------------------------------------------------------------


so, bayangkanlah betapa besarnya dosa anak yg derhaka disisi Allah, hingga disamakan dengan dosa orang yg syirik kepada Allah.... teringat aku kepada seseorang yang amat aku kenali... tak terkesankah dia dgn semua ni?

pagi ni check2 email pulak, kebetulan, aku terima email dari salah seorang sahabat yang menyentuh tentang anak derhaka jugak... tapi, lebih kepada bagaimana peranan kite sbg ibu bapa utk mendidik anak2....

--------------------------------------------------------------------

APA PUNCA ANAK DERHAKA

Sabda Rasulullah s.a.w. "Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)" dimana yang nak dipukul tu? Tapak kakinya... .. bukan muka, punggung, telinga dan ditempat-tempat yang sensitif... . itu salah...

"Jika dia bijak dan menang dalam sebarang pertandingan sekolah, ucapkan tahniah. Tidak salah kita cium atau peluk mereka sebagai tanda penghargaan.

Kala umur mereka 14 hingga 21 tahun jadikan kawan . Tetapi selalunya usia beginilah ibu bapa mula merenggangkan hubungan dan ini menyebabkan anak derhaka".Yang penting anak-anak harus dilatih sembahyang jemaah bersama, latih cium tangan dan peluk penuh kasih dan sayang, maka mereka tidak akan tergamak menderhaka .

"Saya pernah tinjau, anak-anak yang lari daripada rumah, berpunca daripada rasa bosan. Belum sempat letak beg sekolah, ibu dah suruh macam-macam. Si anak rasa tertekan dan menyampah dengan persekitaran dan rumahnya. Boleh disuruh tetapi berikan hak mereka di rumah. Yang penting dia balik ke rumah suka, dan pergi sekolah pun seronok.

"Mungkin ibu bapa punya alasan tidak rapat dengan anak-anak kerana sibuk. Kita boleh cuba cara lain, balik di tengah malam, anak-anak sudah tidur, pergi bilik dan cium dahinya. Hubungan rohani tetap subur, walaupun anak tidur tetapi jiwanya sentiasa hidup." Jangan kita tunjuk sikap kita yang panas baran, pemarah dan ada kuasa veto kepada mereka, jangan suka mengherdik mereka dengan perkataan "bodoh, kurang ajar, sumpah seranah dan sebagainya yang merupakan doa kepada mereka". inilah yang menyebabkan mereka derhaka kepada kita...

DOA ANAK-ANAK TERMAKBUL

Lazim orang tua, pantang anak menegur walaupun tahu mereka bersalah. Jangan rasa tercabar kerana pesan orang tua-tua, bisa ular tidak hilang walau menyusur di bawah akar. Sayyidina Umar berkata, kanak-kanak tidak berdosa dan doa mereka mudah diterima. Begitu juga dengan Rasulullah, kalau berjumpa anak-anak kecil, Baginda cukup hormat dan sayang sebab anak-anak tidak berdosa. Lagipun kanak-kanak kalau menegur memang ikhlas dan jangan ambil endah tidak endah. Perasaan anak juga mesti dihargai, sesetengah orang tua kurang bercakap dengan anak-anak. Kalau menegur pun dengan ekor mata dan herdikan. Si anak rasa tersisih dan tidak dihargai. Kepada kawan tempat mereka mengadu, bila jumpa kawan baik tidak mengapa, tetapi jumpa yang samseng, ia sudah tentu membawa padah.

BERTAUBAT SEBELUM MELARAT

Jika Tuhan menurunkan hidayah, segeralah insaf dan bertaubat. Tetapi apa caranya jika orang tua telah meninggal sedangkan sewaktu hidupnya kita derhaka dan melawan mereka? Bila insaf, selalulah ziarah kubur emak ayah kita dan bacakan ayat-ayat suci untuknya. Jumpa semula kawan-kawan baik ibu atau jiran-jiran yang masih hidup dan buat baik dengan mereka. Sedekah ke masjid atas nama ibu ayah. Walaupun ibu ayah sudah meninggal, minta maaf berkali-kali semoga ibu redha dan Allah ampunkan dosa. Allah maha pengampun dan luas rahmatnya. Tetapi jangan ambil kesempatan buat jahat kemudian bertaubat. Hidup tidak tenteram atau bala turun. Cuba kita perhatikan kemalangan yang berlaku setiap hari. Misalnya tayar kereta pecah, jangan lihat dengan mata kasar, selidik apa salah yang telah kita buat hari ini. Pertama bagaimana hubungan kita dengan Tuhan, jika semuanya baik, turun ke peringkat kedua, bagaimana pula hubungan dengan ibu? "Pastikan hubungan dengannya sentiasa harmoni dan lancar. Tidak rugi menjalinkan hubungan yang baik kerana hayat mereka bukanlah terlalu panjang untuk bersama kita."

HUBUNGAN DENGAN BAPA

Lazim ibu yang dilebihkan, sedangkan bapa menjeruk perasaan kerana tidak dipedulikan anak-anak. "Hubungan dengan bapa sepatutnya sama dengan ibu tetapi dalam konteks Islam, kalau berlaku pertembungan, nabi suruh utamakan ibu dahulu. Tiga kali ibu barulah sekali kepada bapa." Bagaimanapun sebaik-baiknya, kasih sayang dan perhatian biar sama agar kedua-duanya tidak berkecil hati. Begitu juga dengan nenek, walaupun kata-katanya ada yang mengarut tetapi jangan melawan di depanmereka. . Sebenarnya golongan nyanyuk dan tua mencabar kesabaran kita. Walaupun Allah tidak ambil kira kata-kata mereka tetapi kita wajib mentaati dan menghormati golongan tua."

USAH DERHAKA KEPADA MENTUA

Mentua mesti dimuliakan seperti kita menghormati orang tua sendiri. Kalau mereka kecil hati, samalah seperti tersinggungnya hati emak. Kita sayang anaknya kenapa tidak sayang orang yang melahirkannya juga? "Saya tahu, ada menantu kecil hati dan pendam perasaan terhadap mentua yang terlalu ambil berat tentang anaknya. Bersabarlah dan jalin hubungan baik kerana taraf mereka sama seperti ibu bapa kandung," jelasnya. Kewajipan anak lelaki, pertama kepada Allah, kedua rasul, ketiga emak dan emak mentua, keempat bapa dan bapa mentua dan kelima baru isteri. Isteri kena faham, kalau dia sayang dan melebihkan ibu bapa, itu memang wajar. "Sebaliknya anak perempuan, yang pertama Allah, kedua rasul dan ketiga suami.. Jalan pintas ke syurga bagi anak-anak selain Allah adalah emak dan ayahnya. "Perasaan mentua perlu dijunjung kerana mereka berhak ke atas menantu. Seperti kisah Nabi Allah Ibrahim dengan anaknya Nabi Ismail. Suatu hari, Nabi Ibrahim ke rumah anaknya dan kebetulan Nabi Ismail tidak ada di rumah isterinya pun tidak kenal dengan mentuanya. Menantu berkasar menyebabkan Nabi Ibrahim kecil hati. Dan sebelum balik dia berpesan kepada menantunya suruh suaminya tukar alang rumah kepada yang baru. Bila Nabi Ismail balik, isterinya pun menggambarkan rupa lelaki tersebut menyampaikan pesan. Nabi Ismail sedar itu adalah ayahnya. Nabi Ismail insaf di sebalik simbol kata-kata ayahnya, bahawa isterinya bukan daripada kalangan wanita yang berakhlak, lalu diceraikan. Nabi Ismali berkahwin kali kedua dan bapanya masih tidak mengenali menantu. Sekali lagi Nabi Ibrahim melawat dan menantunya melayan dengan bersopan santun walaupun tidak kenal siapa NabiIbrahim. Nabi Ibrahim tertarik hati dan sebelum balik berpesan lagi, katakan alang rumah anaknya sudah cukup baik dan jangan ditukar kepada yang lain.

Ada sebanyak 501 tips yang diberikan oleh penulis iaitu Robert D. Ramsey untuk mempertingkatkan potensi anak-anak anda dan seterusnya menempatkan anak-anak anda dikalangan winners. Tips ini menurut penulis jika diamalkan mampu menjadikan anak-anak. Kita sebagai winners. Penulis berpendapat apa yang membezakan antara winners dan losers Adalah mudah iaitu:- Winners percayakan diri mereka dan boleh membayangkan diri Mereka dikalangan orang yang berjaya sementara losers merasakan diri Mereka tidak boleh.Tips;

1.Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri. (Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah digalakkan).

2.Berikan anak anda pelukkan setiap hari (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk)

3.Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran)

4.Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan (Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya) .

5.Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan , mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkara termasuklah berbuat silap.

6.Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga,pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan tak akan kembali).

7.Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah tuan/puan mengeluh. Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban.

8.Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap)

9.Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya .

10.Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri . Mereka akan menirunya.

11.Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yg dtg daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain)..

12. Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali.

13.Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka . Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan andasuami isteri.

14. Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.

15. Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga dalammasa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.

16.Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam,

17.Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa.

18.Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah.. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga.

19. Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri.

20. Anak-anak juga mempunyai perasaan seperti anda.

-----------------------------------------------------------------------
moga semua ni dapat dijadikan panduan untuk kite semua... kite sume pegang title anak, kite jugak sedang atau bakal memegang title ibu dan ayah...aku juga dalam proses belajar dan hakikatnya kehidupan ini mmg memerlukan kite sentiasa belajar... mcm yg selalu aku bgtau dekat student2 aku,,, learning is a continuous process... kite belajar dari ilmu di sekolah, kite belajar dari perbincangan, kite belajar dari media2 massa, kite belajar dari pengalaman...

p/s: terngiang2 lagu ayah yg IKIM pasang tu... tp, puas cari lirik dalam google, x jumpa.. suara penyanyi die mcm aisyah... tp, bile search dlm google, lirik nye x sama dgn yg aku dengar tu.... huhuhuhu



Wednesday, 24 June 2009

ta'arruf....

sebenarnya, bukan takde bende yang aku nak kongsikan kat sini... cuma, masa yang x mengizinkan. mmg hidup aku huru hara sikit skg ni... so, nilah salah satu punca knp wlupun dah lama aku register blog ni tp, x pernah update pape...

lagipun, x kan la aku nak mulakan pengisian blog aku dgn masalah2 aku kan... that's not a good start... kwn2 dgn student2 aku pun, aku x invite lagi utk baca blog aku... sbb blog aku belum bersedia lagi utk jd tatapan umum... hehehehe

anyway, kite wat sesi perkenalan dulu la kan... ismi munira.. lahir kat kuantan pada 13.12.1979, anak sulung dari 6 beradik. so, sape yg dah kenal aku sblm ni, mmg nmpk ketokohan anak sulung tu kan dlm diri aku ni... byk tmpt aku dibesarkan, dari kuantan, pindah ke area2 kl, lps tu shah alam & last sblm aku kahwin kat padang jawa, shah alam (ada org kata klang)...

sekolah lak, masa sek rendah tu kat wangsa maju. dgn result upsr aku, dpt lak masuk SMAP Labu. lps form 3, aku dpt stay lagi kat SMAP labu, ambik aliran sains tulin. tp, masa aku kat SMAP Labu, mmg aku ni low profile sgt2... lps SPM, sambung lak kat UIA, ambik manufacturing engineering. kat uia ni la, baru aku rasa seronok bergelar student... byk kisah sedih, lawak.. papepun, rindu kat kwn2 uia aku... rindu sgt2...

dah abis belajar, aku duduk dgn mak ayah aku kat padang jawa.. kerja pertama aku sebagai technical executive kat satu pusat servis kete terkemuka kat malaysia ni. lps tu, aku tukar keje jd engineer kat kilang buat pisau industri. ganas je bunyi nye kan... mmg tmpt keje tu agak mencabar, sbb product die sendiri besar2 & tajam2... 2 thn setengah aku kat situ.. seronok mmg seronok... x kisahla wlupun yg sejantina dgn aku x ramai. kuteng, panjang, man, abg azhar, saidan, ravi, en azhar... korang mmg sporting, rock & selamba... sesuai sgtla dgn aku yg kepala weng weng ni... hihihihi (tp, ramai org x tau aku ni gile2 sbb nmpk aku ni mcm baik2 & alim2 jek...)

thn 2006, aku resign dari tmpt keje aku tu. bkn takat resign, malah aku tukar profesion terus dari engineer kepada lecturer... byk sbb knp aku tukar profession. satu, mmg this is my dream job, aku mmg selalu impikan utk menghasilkan lebih ramai engineer. mengajar tu mmg salah satu passion yg aku ada... satu lg, sbb aku x larat berulang alik dari seremban ke shah alam tiap2 hari... mau x nye, 2 bulan aku berulang alik sbb aku dah pindah seremban ikut suami aku.. x nmpk matahari aku kat tanah seremban ni. bgn awal pagi, sbml azam subuh, dah standby dgn telekung kat sejadah. azan je, terus solat subuh, lps tu zass, terus gi keje... blk lak, pkl 8 mlm br sampai umah... uishhh... x larat aku....

so, inila status aku sampai skg... student panggil aku Madam Munira... hilang keremajaan aku disbbkan status madam tuh... hihihihi..

anyway, nanti ade masa aku tepek gamba2 yg aku ada dlm collection aku ni.....

Tuesday, 2 June 2009

SaTu PeRMuLaaN...

salam permulaan sume.... dah lama dah register blog ni, tapi... x pernah posting pape... bkn x de idea.. tp, sbb malas kot... hehehe... & actually sbb masa yg tak mengizinkan...

skg ni pun masa tak mengizinkan jugak. tapi, insyaAllah, akan aku cuba posting entry pape dlm ni... syok baca blog org lain, kwn2 aku, anak2 murid aku.. baru masuk kesedaran dlm diri nak mengisi ruang yg dah sekian lama kosong dalam blog ni.... hehehehe

okla, that's it for the 1st entry....



BiRTHDaY aNaK uMMi & aBi