Saturday 25 July 2009

hmmmmmmmm

bengang, sakit hati sume ade sbnrnya... kecik hati pun ye... bkn kecik hati dgn abang... tp, sume yg aku rasa ni disbbkan aku rasa tertipu dgn seseorang... hakikatnye, aku paling benci ditipu oleh seseorang, terutamanya yg aku sayang.. x kirela, abang ke, mak ayah ke, adik2 aku ke....ntahla... sumenye berkaitan CINTA...

CINTA???? aku x larang sesape pun bercinta... mmglah bg aku yg lebih afdhal adalah bercinta lepas kahwin.. tp, bg aku, cinta yg sblm kahwin tu adalah fasa utk mengenali antara satu sama lain.. mmg kite x leh elak dari mempunyai perasaan tu.. aku juga penah kenal rasa cinta tu... tp, biar iman mengawal akal yg mengawal cinta, bkn nafsu yg mengawal cinta...

cuba tanya diri sendiri balik... kenapa kite bercinta? setakat nak couple je ke? atau bercinta sbg satu step ke depan utk mendirikan alam rumahtangga?ingatla, bile kite wat pape, pangkal utama nye adalah utk mencari keredhaan Allah... klu kite nak berumahtangga, kite nak rumahtangga yg diredhai Allah.. bile kite dpt zuriat, kite nak zuriat kite sentiasa dlm rahmat Allah.. tp, mcm mana nak dpt redha & rahmat Allah, klu kite wat bende2 yg Allah x suka...

"Redha Allah terletak pada redha ibu bapa".. ayat ni mmg aku pegang sampai bile2... bg aku, klu nak dpt keberkatan, apa2 yg kite wat, biarla dpt redha mak ayah... aku ingat lg, kwn2 lelaki yg rapat dgn aku, aku bagi mak aku komen dulu, sblm hati aku pegi jauh menyayangi seseorang tu... andai ada sedikit pun komen negatif dari mak, mmg akan tawar la hati aku utk teruskan perhubungan tu dgn lebih serius... dan yg terakhir, saat aku kenalkan abg pada mak & ayah... tula satu2nye org yg dpt komen positif dari mak ayah... alhamdulillah, biarpun terlalu byk kesusahan yg aku tempuh dlm alam rumahtangga, sikitpun x melunturkan kasih sayang kami... kami bahagia.... itulah nikmatnya, percintaan selepas kahwin & mendapat restu mak ayah...

itula jodoh yg ditentukan oleh Allah... Allah yg merencanakan sumenye... kite hanya mampu merancang.. tp, harapan dan doa aku, agar rumahtangga yg terbina ni sentiasa dlm rahmatNya & aku mohon agar kami dpt bersama sbg suami isteri, dunia & akhirat...

tp, wlupun, jodoh ni ketentuan Allah, kite sbg hamba Allah masih diberi peluang utk memilih... terutamanya sbg perempuan... carila calon suami yang boleh membimbing kite.. mungkin hari ni, kite rasa, 'x pe... aku rasa aku cukup kuat utk bimbing suami aku..' tp, kata2 & anggapan tu bagi aku sbnrnya cuma alasan utk memberi kemenangan kepada cinta yg berlandaskan nafsu. tapi, hakikat sbnr, kite tetap golongan yg lemah, perlukan seseorang yg kuat utk mengatur langkah bersama2... satu masa, kite akan rasa letih, fed up...

bkn aku x penah jumpe lelaki yg dulunya teruk, akhirnye berubah slps bertemu aku.. tp, aku x nak die berubah kerana aku.. aku nak die berubah kerana Allah.. sbb dpt aku rasakan, perubahan yg berlaku kerana manusia, x kan kekal lama... dan mmg benar telahan aku... di saat aku minta diberikan ruang utk aku berfikir dan menilai sama ada ingin membawa perhubungan itu lebih jauh, die mula berubah kembali ke tabiat lama...

tp, yela, soal jodoh ni mcm yg aku tulis td la, soal ketentuan Allah.. kite hanya mampu merancang tp, Allah tahu sape yg terbaik utk hambaNya.. kdg2 org tu mmg baik, tp, hakikatnya, die bukan yg terbaik utk kite... Allah pun dah ckp, jodoh yg baik utk org yg baik. aku bkn ckp aku ni baik & dpt jodoh yg baik... x... x terlintas sampai ke situ pun... aku ada byk kekurangan, begitu juga abang.. tp, kami saling lengkap melengkapkan..

teringat mak ayah aku di kampung... cukupla kesedihan yg diorang rasa dari hasil sebiji pisang yg busuk dari setandan pisang... aku berharap, x de lagi pisang yg buruk dari tandan tu... ckpla pukulan yg mereka terima sblm ni... kekecewaan mereka, adalah kekecewaan aku jua


No comments:

MaHLiGai KaSiHKu


Daisypath Anniversary tickers

Amanah Allah






Daisypath Happy Birthday tickers