Monday 1 October 2012

P.H.D

ok, i'm back... kali ni rasa mcm nak luah rasa pasal nak buat phd plak... dah lama dah nak share perjlnn nak wat phd ni.. bkn apa, buat kenang2an utk masa akan dtg.. kotla ada rezeki, tercapai jugak hasrat nak dpt phd tu, leh ar belek2 blk citer2 lama yg penuh pancaroba ni... huhuhu.. ingat nak letak la title phd 1, lps tu, sambung phd 2.. tp, malas la pulak... malas nak keep track episod2 kat dlm blog nih... ;p

anyway, aku sbnrnya jeles dgn kwn2 aku yg dah berjaya mendapatkan phd... (jeles yg baik eh, bukan dengki...) aku ni lak duk terkial2 lagi mencari arah... area of interest mcm dah dpt, tp, masih lg samar2... mungkin sbb lps aku dpt degree dlm manufacturing engineering dari UIA dulu, aku tak fokus pada research. mana x nya, bila keje as production engineer kat kilang, sume bende dah ada... klu buat pape improvement, sumenye yg ad hoc nyer improvement... sbb nak kejar deadline kan... yes, keje mmg tip top, bos pun syg (statement syok sendiri.. hehehehe), tp, at the same time, research methodology tu mmg ditinggalkan la...

lepas kawin, aku tukar keje, jadi lecturer pulak utk student2 mechanical engineering dekat one of private college kat n9. klu kat kolej private, lgla x peduli pasal research2 ni... yg penting mengajar & buat keje2 merepek yg lain... then, masa aku jadi lecturer tu, aku wat master part time... tp, by coursework la... so, again, aku x berapa involve lagi dgn research2 ni...

then, bila aku dah abis master, aku pegi interview kat tmpt keje aku skg ni, Prof2 tu pun tanya, aku nak wat phd dlm bidang apa... alamak... tu la soalan cepu emas yg paling susah aku nak jawab huhuhu.. sbb manufacturing engineering tu sgt besar sbnrnya. ada process, ada system, ada design... so, bila nak wat phd ni, kene menjurus terus pada satu area... background aku lak dah rojak... masa degree, aku nyer strength dekat process.. (tp, aku dpt award best student in design... x tau la mcm mana diorang evaluate sampai aku leh dpt award kat situ.. :) ). bila keje, terus jadi production engineer, dah masuk area manufacturing system pulak... dekat 5 tahun aku keje kilang... then, bila jadi lecturer kat kolej swasta tu, dah campur2, sbb aku leh ajar hampir sume subject manufacturing and mechanical.. masa tu, subject design ada, subject system pun ada... wat master pulak in manufacturing system... so, sume tu buat aku dlm dilema.... huhuhuhu

annyway, lps dah mengajar 2 tahun setengah kat sini, dah consult dgn bos, aku rasa mcm dah nampak sikit2 kot, area yang aku nak wat... area yg mana tu, nanti2 la aku share bila2 termasukla knp aku jadi berminat ke situ pulak.... ;p

No comments:

MaHLiGai KaSiHKu


Daisypath Anniversary tickers

Amanah Allah






Daisypath Happy Birthday tickers