Sunday 7 October 2012

KeRJa YaNG PaLiNG HeBaT....

sbnrnya entry kali ni ditujukan khas buat golongan2 yg suka mengutuk kerjaya org lain sbb rasa kerjaya diri lebih hebat dari org lain... (peduli hape aku depa ni baca ke x... yg penting ni blog aku..kuikuikui)

dah lama aku nak tulis, tp, ni baru berkesempatan.. beberapa minggu or beberapa bulan yg lalu (akupun x ingat), agak kecoh dgn statement sorang budak engineer yg nama dia apa ntah, duk kutuk2 kerjaya sebagai guru. aku pun x de la ambik port sgt... then, lps tu, cikgu2 pun apa lagi of course akan rasa marah kan... klu aku pun aku marah.. tp, yg x bestnyer, ade pulak cikgu2 yg hangin dgn statement budak kecik engineer ni, bagi statement2 yg mengutuk keje engineer... ish..ish... bagi aku tindakan tu amatla tidak bijak... so, apa agaknya yg membezakan mereka dgn budak engineer hingusan itu? sama je kan.. ibaratnya, klu depa kata budak kecik tu bodoh, ambik nak, cercaan tu kene kat btg hidung sendiri jugak la...

actually, bknla aku nak back up budak hingusan tu.. cuma, aku sebagai ex engineer, agak hangin gakla bila kata keje engineer ni, klu nak mc anytime pun boleh... klu nak tambah mc pun leh suka2 jek... nak cuti pun ikut suka jugakla... apa, korang ingat sume engineer keje dgn kilang or company mak bapak diorang sendiri ke? sbb tu la aku kata, statement itu sgtla tidak cerdik...

bagi aku, keje apepun, ada susah & senang nyer.. & kalau kita x tau pun situasi sbnr sesuatu kerja, kita tak LAYAK pun nak condemn keje2 org nih... mcm aku, aku mmg x layak untuk kutuk keje cikgu sbb aku x penah jadi cikgu.. yg aku tau, masa aku keje as engineer for almost 5 years tu, nak mc mmg susah.. bkn sbb bos x bagi.. tp, sbb aku rasa bertanggungjawab terhadap tugas aku.. balik pun lambat.. mujur rumah aku dekat je... kdg2 tu keje pun bawak balik umah... tido pukul 2-3 pagi tu bese ar... bkn x penah keje hari sabtu or ahad... tp, of course ada sebab la.. x kan suka2 hati nak pegi keje ke kilang yg berkunci & dipenuhi oleh entiti lain... marah depa nak berparty masa org x de.. hehehehe

bila aku tukar profesyen as lecturer pun sama gak... x cukup dgn kelas yg byk giler & student yg ramai giler... kene jadi programme coordinator lak masa tu... campur pulak dgn study master part time... sampai byk kali gakla aku nangis kat meja aku... alamak.. keje lecturer pun x rileks gak...

ingat bila dah jadi lecturer kat IPTA, leh rileks giler2... tp, sama gak... walaupun, aku cuma mengajar 9 ke 10 jam seminggu.. byk lagi tugas lain yg kene buat... keje2 management, keje2 mentoring students, meeting sana sini, kertas kerja sana sini, wat lecture notes, wat soalan assignment, quizzes, tests, final exams, projects mcm nak pecah kepala hotak... 24 jam sehari pun x cukup... huhuhuhu.. sama gakla bz nyer...

tapi, even though aku dah experience beberapa jenis kerjaya di beberapa jenis company (private & government), aku tetap X LAYAK nak compare keje sape2 dgn keje sape2... budak hingusan tu, as engineer, penah ke jadi cikgu? x penah kan... so, ko x layak cakap kerjaya cikgu tu lekeh... cikgu2 plak... ko penah jadi engineer? x penah gak kan.. so, x layah jugak nak kutuk2 keje engineer... pendek kata, kita as org2 yg cerdik pandai ni perlula pandai menggunakan mulut & fikiran... if u dont know anything, please shut your mouth off supaya tidak terserlah ketidak bijakan anda.... peace....

2 comments:

Cahaya said...

hahh ah.... sesangatlah setuju akakkk.

MuNiRa @ ZauJaH RaZaK @ uMMu RaYYaN dan iDRiS said...

kan.. kan.. kan... :)

MaHLiGai KaSiHKu


Daisypath Anniversary tickers

Amanah Allah






Daisypath Happy Birthday tickers