Tuesday 19 January 2010

PoLiS & DuiT KoPi

actually, citer ni aku nak post smlm kat dlm blog ni... tp, disbbkan berita gembira yg aku terima smlm, aku hold dulu la citer ni... ni kisah benar ni... hehehehe

hari ahad baru ni, kami sekeluarga pegi klang, lps tu, shah alam... masa on the way pegi tu, saja je try lalu jln dlm... x penah pegi klang, lalu banting.. bese nye, ikut highway je... so, on the way pegi tu ok la... jumpa la dgn umah2 yg perlu kami pegi.. (umah2 sape??? tu next entry la... wat masa ni, nak citer pasal duit kopi ni je dulu...)

on the way balik, dah mlm... lps solat maghrib kat umah sal, kami pun siap2 la nak bertolak balik... lalu jln dlm td lagi sbb nak singgah umah ayah abg kat tmn seri medan... lepak umah ayah sampai pkl 10.30 lebih... lps tu, bertolak nak balik umah kami kat senawang ni... dlm perjlnn tu, tibe2 kete sume gerak slow... kami ni duk kire2, mesti ada road block ni... tp, msg2 lepak jela... yer ar, selama ni, klu ada road block ke ape ke, x penah la plak kene tahan... alih2... sampai kat kete kitorang, ada sorang polis melayu ni suluh cermin kete aku... mula2 die suluh kat sticker2 kete aku yg ada unsur2 hijau putih itu... lps tu, die suluh muka abg plak... lps tu, dia suluh road tax kete plak... tup2...

"berhenti tepi, encik..."

aik, apasal plak... terkejut sungguh kami suami isteri ni... yerla, rasa nya x de wat salah pape pun...

dah berenti tu, die suluh dlm kete plak... lps suluh2 tu, die suh abg tekan brek... lps tu, die ckp la... "lampu brek ketiga x de ni.. mcm mana ni?"

"lampu brek tu dah pecah. ada kat dlm bonet blkg kete ni, nak tgk ke?"

"bagi lesen encik..."

time ni, polis melayu tu suh polis india lak handle kami suami isteri... lps tu, dia tanyala mcm mana bleh pecah... abg pun ckp la.. kat tmpt keje aku ni, tiap2 kali kuar je dari tmpt keje ni, guard akan bukak bonnet belakang... mula2 tertanggal je... byk kali dah tampal... last2 pecah terus...

polis india tu pun ckp la... "susah la ini mcm... ni kompaun ni, encik kene pegi bayar kat IPD ******** sana... leceh la ini mcm... "

dgn selamba abg jwb... " x pe... nak bayar tu x de masalah punye... aku mmg byk kawan keje kat IPD tu..."

dan dan tu la, polis ni ckp..." sy boleh tolong punye.. tp, bagila duit kopi ke minum ke sikit"

aku dlm hati, "ini mcm ka?"

adakah abg bg duit kopi yg diminta tu???? jeng jeng jeng... biarlah rahsia... hikhikhik... anyway, bile aku dgr conversation antara abg dgn polis tu, barula aku faham, knp die suruh kete kami berenti... sbbnya, jln tu jln dlm... jarang kete lalu... tambah lak masa tu dah pkl 11 lebih mlm dah.. tgk plak plate no kete aku ni CAP (pahang mari).. so, tahan dgn niat nak cari makan la tu... bile aku perati2, kete2 yg berenti sumenye bkn no plate selangor, kl atau n9.. kete depan aku, no plate johor, blkg aku, no plate kelantan...

lps tu, knp die suluh2 dlm kete kami lps kami berenti kan kete? sbb dia nak cari kesalahan kami yg boleh dijadikan alasan utk mintak duit kopi... yerla, kami x memotong double line, kami x drive melebihi had laju... so, bile die suluh2 dlm kete tu, mmg dia nmpk kete aku x de lampu brek ketiga... saja2 je suh tekan brake pulak, konon2 nak nampakkan die tau ape kesalahan kami nih... blah ar...

lps dah settle sume, dah smbg perjlnn balik tu, kami pon sembang2 la... duk fikir2 balik, ape jadi, klu time dia suluh2 tu, x jumpa pape kesalahan... apa agaknye die nak cari pasal lg... benci betul aku dgn polis2 yg suka cari duit kopi ni....

No comments:

MaHLiGai KaSiHKu


Daisypath Anniversary tickers

Amanah Allah






Daisypath Happy Birthday tickers