Thursday 31 August 2017

TeNaNGLaH WaHai HaTi....

Bismillaahirrahmanirahiiiiim…

Tenanglah wahai hati... remember why you come here... whatever happen, you still have your beloved husband and beloved kids... you ask for Allah's blessing and maybe this is how Allah filter everything in your life in order to get that redha Allah... belajar dan terus belajar untuk redha.. mungkin ini yang terbaik..

*** baru nak syahdu2, tiba2 ada fire alarm testing.. terkejut semua org kat dlm lab ni sebab takde dapat email awal bagitau pasal testing ni.. so, semua keluar dan berkumpul kat luar...bila dah masuk lab balik, hilang rasa syahdu tu.. mungkin sbb dah tercungap2 turun naik tangga, terbantut rasa nak syahdu.. Allah bagi kejutan sikit pada hati agar jgn dilayan perasaan tu... Allah nak bagitau, Allah ada...

so, dah alang2 menulis ni, buat perkongsian sikit la kot... lama dah tak buat perkongsian.. rindu zaman2 usrah kat uia dulu & juga usrah dgn muslimat dulu ( ni zaman2 anak dara, ikut mak pegi usrah). masa kat ump dulu pun, bila duk bersembang2 dgn jemi, sue & imrah, ada jugak selit2 perkongsian sikit.. so, takdela berhimpun tu jadi perkara yg sia2.. dari duk cakap hal orang kan.. baikla cakap2 pasal amanah Allah, tadarus quran.. barulah perhubungan yg terjalin dibina Allah.. teringat doa rabitah, bila cakap pasal berkumpul ni.. teringat jugak, masa kat uia dulu, ada slot usrah yg wajib semua student uia attend. aku suka baca doa rabitah ni setiap kali doa lepas solat jemaah tu & bila nak mulakan usrah... sebab doa ni bagi aku power untuk mendekatkan hati2 kepada Allah.. jap aku cari gambar doa rabitah ni...
ihsan gambar google

berbalik pada soal hati ni.. hati manusia ni memang mudah berubah mcm tu la jugak iman yg ada turun dan naik.. sebab tu lah kita kena sentiasa muhasabah diri... sebab tu juga la adakalanya Allah ketuk pintu hati dengan di datangkan rasa kesedihan atas sesuatu sebab Allah nak kita kembali kepadaNya.. Adakalanya Allah berikan kemenangan, kejayaan sebab Allah nak tgk sejauh mana kita bersyukur. Adakalanya, Allah bagi peringatan supaya kita renung kembali perjalanan hidup kita yg adakalanya kita menganiaya makhluk Allah yang lain... tapi, kadangkala kita lupa.. Allah bagi kesenangan, kita nikmati kesenangan sampai kita melekakan diri dgn ketenangan tu seolah2 memang patut Allah bagi kita kesenangan tu... bila terjadi sesuatu musibah, kita dgn cepatnya menuding jari pada Allah, oh, ini ujian bagi aku untuk menguji sejauh mana aku mampu bersabar...persoalannya, sabar sangat ke kita sampai kita rasa kita layak untuk diuji? sedangkan mungkin itu kafarah dari Allah atas dosa2 yg telah kita lakukan...

perjalanan hidup aku byk mengajar aku tentang erti redha dan bersyukur.. mak pun selalu cakap, apapun musibah yg kita dapat, fikir yg semua tu kafarah bagi dosa2 yg lalu... tu peringatan Allah tu... aku ingat lagi, aku tak habis lagi final exam, aku dah dapat keja dah... bila dah mudah dpt keja, dgn darah muda, aku cuma mampu bertahan setahun je kat tmpt keje tu... tak cari keje lain pun sbb fikir, senang je nak dpt keja. sekali Allah sampaikan peringatan, sape aku yg nak mendabik dada dgn confident nya rasa, semua orang nak ambik aku keje... 6 bulan aku menganggur... bukan tak dpt panggilan interview ke mana2... setiap kali mintak, dapat panggilan interview.. dan setiap kali interview akan di shortlisted untuk ke peringkat seterusnya... tapi, bila sampai final stage je, mesti tak dapat... masa tu rasa diri hopeless sgt sebab tak boleh nak bantu mak dgn ayah... last2 mak ajak join usrah.. lepas tu, jiran pulak mintak tlg ajar fardhu ain dekat PASTI.. Alhamdulillah, hati kembali terisi, pengalaman betul2 membuka mata aku, rezeki semua di tangan Allah.. jgn sombong dgn Allah... Alhamdulillah, lepas tu, dapat keje dekat je dgn rumah...

dah keje, nak kawin.. tapi, takde calon.. adik yg no 2 dah ada anak 3 dah pun.. adik yg no 3 pulak, sibuk couple nak kawin... bukan takde kawan2 lelaki... member2 kat kilang tu majoriti lelaki... tapi, sebab nak cari pemimpin keluarga yg boleh bimbing aku dan anak2, member sekadar member.. bila adik no 3 tanya bila aku nak kawin sbb dia nak kawin.. aku terus cakap dgn mak, "mak, kalau yan kawin, uni tak kawin lagi, masa kenduri yan nanti uni nak sambung belajar kat luar negara" masa tu, sampai doa kat Allah, kalau memang takde jodoh aku di dunia ni, bantula aku untuk redha supaya aku dapat menjadi seperti rabi'atul adawiyah. masa tu tak doa dah nak dapat jodoh cepat ke apa ke... tapi, yelah... mungkin Allah nak tgk keikhlasan aku utk redha, tup2 Allah temukan aku dgn abg. dan dari masa aku sekolah lagi, aku niat, kalau jumpa jodoh aku, aku nak bercinta selepas kawin... kalau boleh tak nak dating... kalau boleh biar orang yg sama2 nak kan perhubungan yg diredha Allah... Alhamdulillah, aku dgn abg bercinta lepas kawin, walaupun tempoh bertunang tu setahun, boleh kira berapa kali je jumpa.. tupun, ada hasan duk teman sekali... bila jumpa pun, jalan jauh2.. tu yg bila awal2 lepas kawin tu, duk rasa berdosa je duduk berdua2an dgn abg, pegang tangan pun rasa berdosa... hehehe

bila dah kawin, sekali lagi kami diuji, dah setahun lebih kawin, takde anak pun lagi... kecewa, menangis tu selalu sgt dah... last2 aku sambung master, fikir, mungkin takde rezeki zuriat bagi kami... masa tu duk doa kat Allah, kalau mmg takde rezeki zuriat bagi kami, bantula aku untuk redha.. Aku nak redha dengan segala ketentuan Mu... Alhamdulillah, lepas tu, Allah kurniakan kami rayyan sebagai penyeri hidup kami... bila rayyan dah besar, dia sibuk nak adik.. pegi buat treatment kesuburan, beratus habis.. tau2 Doktor diagnose aku ada PCOS.. dia suggest aku buat laparoscopy... akupun cakap dgn abg, mungkin sorang je la kot anak kita... takpe, kita redha ye... tup2, Allah kurniakan idris pulak untuk tambah menyerikan hidup kami... sekali dgn offer nak buat phd dekat canada... dapat rezeki sambung kat USA ni pun rezeki yg Allah bagi secara tak disangka2...

jadi, aku memang percaya rezeki, jodoh, zuriat & segala apa yang ada di dunia ni, semuanya milik Allah... dan Allah tu maha Adil...

No comments:

MaHLiGai KaSiHKu


Daisypath Anniversary tickers

Amanah Allah






Daisypath Happy Birthday tickers