Wednesday 30 August 2017

CaTaTaN PeRJaLaNaN PhD Di BuMi USA ~ SeMeSTeR PeRTaMa (FaLL 2015)

Bismillaahirrahmanirahiiiiim…

31 August 2015, semester pertama aku pun bermula. macam2 perasaan ada.. berdebar, excited, cuak.. semua ada.. mana taknya, aku bukan kenal sape2 pun.. nak kena cakap bahasa inggeris lagi.. dah boleh bayang, nanti mesti susah nak jumpa perempuan dlm kelas aku tu nanti, sebab masa orientation peringkat department, aku sorang je perempuan dekat dlm hall tu. Dan ternyata memang betul pun sangkaan aku… masa aku pegi kelas yg supervisor aku ajar, mmg aku sorang je pompuan dalam kelas.. dahlah sorang je pompuan, pakai tudung pulak tu… bila berada di bumi uncle sam ni, perempuan bertudung dan seorang je, mmg obvious sgt la kan… subject ni pulak subject yg aku tak pernah belajar… optimization in engineering design. Pernahla belajar basic algebra masa undergrad dulu, tapi, tak penah la belajar pasal optimization… Subject lagi satu pulak subject Manufacturing Automation.. tapi, memandangkan ni subject elective untuk undergrad, so, kelas ni campur dengan student undergrad.. kebetulan, ada sorang adik undergrad pompuan ni pun register kelas ni… so, takde la rasa pelik sgt…

Anyway, bila masuk kelas2 ni… terasa diri ni kerdil sangat.. selama ni masa kat Malaysia, ingatkan ok dah speaking English… bila dtg US ni, terasa tak pandainya speaking… masuk kelas, rasa bahasa tu asing sgt.. struggle nak fahamkan apa yg lecturer ajar… kalau kelas automation tu, padahal, aku dah penah ajar subject tu kat student2 aku dulu.. bukan setakat tu, subject tu dan belajar banyak kali masa undergrad & master pun.. tapi, bila lecturer tanya dlm kelas, the way of thinking tu berbeza… teringat pulak kat dekan fakulti kat UMP, sebab dia penah cakap, “nanti bila awak dah pegi sana, awak akan rasa semuanya berbeza… level knowledge diorang berbeza sbb diorang mmg focus on R&D sedangkan kita kat Malaysia ni, lebih kepada end user untuk apa yg diorang dah develop. Bila kita mengajar, kita ajar based on apa yg kit abaca dari buku teks, tapi, diorang ni ajar based on apa yg diorang develop sendiri… tula yang saya nak awak bawk balik bila dah habis phd nanti…”. So, memang betul la apa yg Prof Wan cakap tu…

Tapi, tulah… semester pertama di sini taklah seceria warna2 pelangi tu… penuh dgn air mata je… terasa mcm tak pandai sgt… belajar benda baru, lambat je nak catch up.. tak sama mcm masa undergrad & master dulu… kalau masa master tu, nak score A tu takde masalah pun walaupun masa tu aku sibuk dengan kerja yg banyak gila & pregnant pulak, lepas tu, dpt rayyan pulak.. memangla penah menangis kat depan meja kat tempat keja sebab masa tu keja terlampau banyak, tapi, bukanla rasa mcm sekarang ni… 1st struggle bila nak kena buat group untuk group project bagi setiap course… disebabkan mechanical ni bidang orang lelaki, orang perempuan yg ambik bidang ni, mcm dipandang rendah oleh lelaki2 ni… takde sape nak volunteer nak satu group dgn aku… huhuhuhu.. padahal kat Malaysia, takde masalah pun bila nak buat group ni… bila exam pulak, untuk subject optimization yang dgn supervisor aku ni, susahnya nak score A disebabkan grading scale dia yg berbeza dari Malaysia.. nak dapat A, 93 ke atas baru A. 90-93 tu A-, 85-90 tu B+, 80-94 tu B dan untuk lulus kena make sure dpt B ke atas utk semua subject… so, untuk aku yg biasanya takde masalah utk score, dpt B adalah satu tamparan yg hebat untuk aku… bila jumpa supervisor, supervisor pulak bagi ayat “B and B+ are just average, all my students before got A in my subject”, tu mcm panahan berapi utk hati aku… duk menangis je… assignment pulak mostly kena buat matlab programming pulak… menangis lagi… huwaaa.. menyesal tak belajar matlab programming masa sebelum dtg sini… dahla aku takde geng, buat programming, sorang2 la pecah kepala buat coding & debugging semua tu… kawan2 kelas semua ada geng… memang rasa tersisih sgt2…

Mujur abg & anak2 ada jadi peneman yang setia… urusan rumah semua abg yg buat… kecuali bila ada ajak stdt2 malaysia kat sini dtg makan kat rumah.. so, bila bab masak2 makanan banyak2 tu, aku la yg tukang masaknya… sbb dari kat malaysia lagi, bila buat open house atau majlis pape kat rumah, mmg aku yg masak (tapi, ni masa 1st sem la… lepas dah turunkan ilmu kat abg, sekarang ni, dan bolehla bergabung tenaga dgn abg untuk masak byk2 hehehe..)

Papepun, gitula catatan perjalanan phd di semester pertama ni.. sebab ni flashback je, tak mampu la aku nak cerita detail pasal berapa kali aku menangis, pasal group member aku semester tu… nanti aku sambung lagi flashback lepas habis semester pertama aku kat sini…

No comments:

MaHLiGai KaSiHKu


Daisypath Anniversary tickers

Amanah Allah






Daisypath Happy Birthday tickers