Saturday 26 August 2017

CaTaTaN PeRJaLaNaN PhD Di BuMi USA ~ oRieNTaTioN

Bismillaahirrahmanirahiiiiim…


Dah habis dah cerita pasal persediaan dan journey sebelum sampai US ni, barula boleh share perjalanan hidup bila dah bergelar student di US ni. Tambah pulak, sekarang ni semester fall 2017 baru nak start. Sesuaila dengan mood nak flashback2 ni….

Mcm entry sebelum ni, kami sampai 2 minggu sebelum semester bermula… seminggu yg pertama tu, aku dgn anak2 duduk rumah adik2 undergrad perempuan, abg pulak duduk rumah adik2 undergrad lelaki. Jetlag la jugak, tapi, tak lama sebab si rayyan dgn idris ni takde la jetlag sangat… aktif je, so, ummi dia pun kena la layan kerenah anak2.. tambah pulak duduk menumpang rumah orang… so, nak jetlag pun tak jadi nak jetlag sgt… Alhamdulillah, tak sampai seminggu pun sebenarnya menumpang rumah orang, duk cari2 rumah, dptla rumah utk disewa.. selesa, 2 bilik, tingkat atas.. ruang tamu pun besar… tapi sewa USD 1000 la juga sebulan… kebetulan ada adik2 undergrad Malaysia yg baru sampai pun menyewa kat rumah bawah. Anyway, rumah yg kami sewa ni mcm townhouse.. atas rumah lain, bawah rumah lain, lepas tu, ada basement.. so, kami penyewa2 ni share washing machine dgn dryer dekat basement tu… Since rumah ni sewa dah termasuk gas (yg ni utk heater & dryer.. masa winter, heater ni sangat memainkan peranan.. kalau tak, ketor la kami kat dlm rumah), so, kami cuma perlu uruskan electricity je la… yg ni, kami kena call national grid untuk register account electricity utk rumah & lepas tu, dia akan suruh email document2 penting yg ada gambar… ingat2 lupa dah document tu, tapi, utk menunjukkan identity kita… tak silap aku, aku hantar passport dengan student id.

Anyway, seminggu sebelum start semester tu, kena la attend orientation dekat campus… So, orientation ni ada dua peringkat. Satu peringkat university, satu lagi peringkat department. Untuk peringkat university ni, aku pergi yg wajib pergi je sebab nak university release hold kat status student aku… (kalau kena hold status ni, aku tak boleh register subject pape… tu yg kena release status hold tu).

Untuk peringkat department tu, baru la dengar briefing yang berkaitan dgn program phd aku ni… terkejut ada, cuak pun ada bila dengar briefing. Sebab system mmg tak sama dengan Malaysia.. kat sini, aku kena ambik 48 credit hours of courses and 24 credit hours of dissertation dan kena make sure dapat grade B ke atas untuk setiap course… 48 credit hours courses tu, maknanya ambik courses, kena pegi kelas, buat assignment, project & final exam tu… mcm masa undergrad & masa aku ambik master by course dekat UPM dulu tu… satu course bersamaan dengan 3 credit hours & minimum credit hours aku kena ambik every sem adalah 12 credit hours. So, kenala pandai2 susun jadual untuk fulfill requirement yg ni. At the same time, aku kena buat preparation untuk lulus qualifying exam jugak… yg ni yg paling aku takut sbb qualifying exam ni yg menentukan kita boleh jadi phd candidate ke tak… sebab selagi tak lepas qualifying exam ni, kitorang phd student ni cuma bergelar graduate student je… yg tambah cuak, untuk qualifying exam ni, dia bagi 2 kali attempt je.. kalau tak lulus lepas attempt kedua, kena buang la… sia2 je… huhuhu… dahla qualifying exam ni ada 3 part & kena lulus semua… kalau salah satu je lulus, salah satu lagi tak lulus, pun kena buang jugak… So, component qualifying exam ni mcm ni,
Part I – Core exam (yang ni cover semua subject core mechanical: static & dynamic, mechanics of material, fluid mechanics, thermodynamics and materials science)
Part 2 – Focus area (yg ni berkait dgn focus group dekat dlm mechanical engineering ni… mcm aku, focus area aku kat design and optimization)
Part 3 – Oral examination (yang ni pulak, tak specific, suka hati examiner la nak tanya apa dlm masa sejam.. tapi, untuk ambik exam ni, kena lulus part 2 dulu)
Kalau tanya aku, antara 3 part ni, mana yg susah.. aku akan jawab semua susah… huhuhu… kalau part 1 tu, semua subject tu adala individual subject yg aku ambik masa 1st year and 2nd year undergrad dulu… dan masa ambik dulu, bukan la ambik sekaligus dlm masa satu sem, semuanya ambik berperingkat2 & exam nya pun by subject la… tapi, untuk qualifying ni, aku kena pulun study semua course tu sebab soalan yg keluar boleh jadi dari mana2 topik dlm subject tu & perlu dijawab dalam masa 3 jam. Nak spot soalan pun tak boleh… ni seumpama korang ambik spm, subject fizik, kimia, biology & add math sekaligus dalam satu paper… sedangkan korang belajar subject2 tu dari form 4 sampai form 5. Dahla, lama gila aku tinggal courses2 ni, sebab masa aku first year and second tu, tahun 1998-1999 which is 16 tahun yg dulu… huhuhu, nangis dan nangis lagi… kalau part 2 pulak, focus area tu quite new jugak untuk aku… so, kena ambik kelas, hadamkan betul2 untuk belajar semua tu… Oral examination pulak,…. Pengsan…… sebab soalan yg keluar boleh jadi apa je & bertubi2 keluar dari examiner… perasaan dia mcm pesalah nak kene hukuman tembak, so, kene berdiri kat depan tu dengan rasa helpless…

Lepas orientation tu, baru aku pegi jumpa supervisor aku, finally bersua muka sebab selama ni duk contact through email je… rasanya umur dia baya2 aku je kot.. mungkin tua setahun ataupun sebaya… tapi, yelah… dia hensem ke muda ke, baya aku ke, still rasa gerun sbb dia supervisor aku… huhuhuhu..  anyway, lepas jumpa dia, dia pun suggest untuk aku transfer kredit master aku… Alhamdulillah, dalapatla transfer 27 credit, so, tinggal la 21 credit of courses je untuk aku ambik… tapi, lega tang tu, sekejap je… jadi cuak balik sebab advisor aku cakap, aku wajib ambik qualifying exam part 1 tu, end of first semester ni jugak… aku duk fikir, cukup ke masa aku nak prepare ni… 6 subject tu nak kena pulun study balik… dengan nak hadam courses yg aku ambik lagi sebab quite new bagi aku, dengan nak blend dgn environment study lagi, language lagi… sebab slang American kan…  terus rasa nak nangis.. homesick pun tak hilang lagi, rindu kat mak, ayah, adik2, anak2 sedara, kucing, kawan2….

So, gitula ceritanya sebelum kelas bermula.. nanti aku sambung lagi catatan perjalanan PhD ni..

No comments:

MaHLiGai KaSiHKu


Daisypath Anniversary tickers

Amanah Allah






Daisypath Happy Birthday tickers