Tuesday 17 April 2018

CaTaTaN PeRJaLaNaN PhD Di BuMi USA ~ SeMeSTeR KeLiMa (FaLL 2017)


Bismillaahirrahmaanirrahiiiiim…

Semester Fall 2017 ni bermula dengan lab meeting by supervisor aku. Lama gila kot aku tak pernah join lab meeting ni sebab sebelum2 ni waktu lab meeting tu clash dgn schedule class aku… tapi, kali ni memandangkan aku dah tak ambik apa2 class.. barula aku boleh join lab meeting ni… masa meeting ni la supervisor aku ni meluahkan rasa kecewa dia sbb tahun 2017 ni, tak banyak publication keluar dari lab member. Dia cakap kalau ikutkan budget utk lab bertambah tapi, output takde.. so, dia malu sebab dia baru je dapat young engineer award masa kat salah satu ASME conference tu. Dahlah dia antara associate prof yang muda kat school aku ni… & dia dapat associate professor tu dalam masa 3 tahun je sedangkan selama ni orang lain nak dpt assoc prof tu kena tunggu 5 tahun.. so, expectation school kat dia agak tinggi.. so, dia kecewa la dekat kami2 ni… akulah salah sorang tu sebab tak pernah publish paper pun lagi.. paper yang satu ni pun terhegeh2 nak siap… manjang berulang alik ke writing center kat university ni je.. lps tu, paper tu pun duk gi mari gi mari antara aku dgn one of the co-author yang dari dept philosopy tu…  anyway, lps tu supervisor aku ni siap warning lagi… dia takkan allow student dia grad selagi tak publish 4 journal paper… journal paper ok.. bukan conference paper… huhuhu… aku dah cuak dah.. sebab masuk sem ni, ada 4 semester je lagi aku nak kena habiskan study aku… paper satu apapun tak submit lagi… huhuhuhu..

Lps meeting tu, aku pi la jumpa supervisor aku ni personally.. aku cakap la aku risau.. sebab aku tak de publish pape pun lagi… lps tu, terus supervisor aku cakap… oh.. don’t worry, you have another 4 semester including this semester. Your already have two paper on going. So, you’ll need another two… we’ll figure out what to write later on… just focus on what you are doing now.. aku… huh.. lega… bukan apa.. risau jugak.. sebab selama ni, student dia paling cepat pun, 5 tahun baru habis phd.. lab member aku hok ada ni pun, dah dekat 7 tahun dah.. tak grad lagi.. tapi, supervisor aku bagi banyak keje la sebab dia bayar gaji diorang…

So, semester Fall 2017 ni mmg focus aku mmg pada research project jelah.. project dgn org france tupun, aku work closely dgn postdoc kepada prof tu.. so, tiap2 minggu, duk bahagi tugas & meeting dgn postdoc tu jelah… prof2 ni termasuk supervisor akum mg jarang sgt dah join meeting tu… sekali sekala bila aku jumpa supervisor aku, barula dia tanya progress project aku dgn postdoc yg kat france tu… so far, progress part aku okla… so, supervisor aku mcm lega la jugak… sebab dia dah pesan dah.. phd ni bukan setakat buat research je, aku kena ada leadership skill jugak.. so, kalau aku cepat siap, aku kena push la postdoc tu suh buat keje cepat sikit… dia cakap dia pun bz.. so, dia expect aku ni independence & boleh dia harap mcm stdt dia yg lain.. so, bila dia tgk progress aku ok je, dia pun rasa confident la dgn aku utk grad on time...


Bila dengar dia cakap mcm tu, hilang sikit rasa susah hati aku. aku pun harap2 perjalanan aku lancar dah la lps ni… cukuplah tangisan air mata aku sepanjang 3 sem pertama aku kat sini… ya Allah, permudahkanla perjalanan PhD aku.. berikanlah aku kejayaan dalam phd ni dan semoga aku boleh selesaikan phd aku dgn kejayaan on time…. Aaaamiiiin

No comments:

MaHLiGai KaSiHKu


Daisypath Anniversary tickers

Amanah Allah






Daisypath Happy Birthday tickers