Tuesday 3 April 2018

CaTaTaN PeRJaLaNaN PhD Di BuMi USA ~ SeMeSTeR KeTiGa (FaLL 2016)



Bismillaahirrahmaanirrahiiiiim…

Semester ketiga aku dia bumi USA ni… kejap je dah setahun. Alhamdulillah, semester ketiga ni, perjalanan study aku lebih tenang & lancer. Mungkin sebab aku dah tak jumpa coursemates masa semester kedua yg mendera hati dan perasaan aku. And subject yg aku ambik semester kali ni kurang stress nya and one of the subject lebih relevant kepada topik phd aku. Memandangkan sebelum ni aku tak berapa faham ontology tu apa, advisor aku suruh ambik course Biomedical Ontology yg department philosophy ajar.. bunyinya mcm tak kena langsung dgn bidang aku engineering ni kan… mmg tak kena pun, tapi, bila masuk kelas ni, aku dapatla knowledge dan lebih pemahaman, mcm mana nak apply ontology ni & memandangkan aku dah start pun draft ontology aku utk additive manufacturing process, aku just apply additive manufacturing process ni dlm bidang dentistry utk mem’biomedical’ kan project aku.

Tapi, walaupun semester kali ni lebih tenang dari segi perjalanan courses yg aku ambik, perasaan berdebar, cemas & takut tu tetap ada sebab hujung sem ketiga ni aku kena ambik balik qualifying exam part 1 yg aku tak lepas masa aku ambik tahun sebelum tu.. dan memandangkan ni attempt kedua aku, aku kena pastikan aku lulus utk 2nd attempt ni… kalau tak lulus jugak kali ni, maknanya, aku dah kena ucapkan selamat tinggal la pada perjuangan phd aku di bumi USA ni walaupun, aku dah lulus dah pun qualifying exam part 2 sblm tu…

Papepun, berbalik pada perjalanan sem ketiga aku… Alhamdulillah, walaupun aku masuk kelas ontology yg di offer dan di ajar oleh staff dari school philosophy & bukan ber background kan engineering pun, course yg aku ambik ni berjalan lancar. Project yg aku buat dalam kelas nipun, membuka ruang utk aku involve dlm research berkaitan dgn ontology application in manufacturing engineering, sekaligus, membantu aku utk topik phd aku.. Alhamdulillah, disebabkan aku score utk kedua2 subject yg aku ambik, hujung semester ketiga, status probation aku pun lifted.. so, aku dah tak under probation dah lepas tu… hubungan aku dgn advisor aku pun bertambah baik.. Alhamdulillah, Ya Allah… Aku tahu banyak hikmah yg Allah berikan pada aku dgn ujian yg sblm ni…

No comments:

MaHLiGai KaSiHKu


Daisypath Anniversary tickers

Amanah Allah






Daisypath Happy Birthday tickers