Saturday 14 April 2018

CaTaTaN PeRJaLaNaN PhD Di BuMi USA ~ QuaLiFYiNG eXaM PaRT 1 (SeCoND aTTeMPT)


Bismillaahirrahmaanirrahiiiiim…

Berakhirnya semester ketiga aku di USA ni, masa bermulala fasa bertungkus lumus study utk qualifying exam part 1 pulak in one month. Masa sebulan ni, memang aku tak keluar rumah.. duduk bertapa je dalam bilik.. anak2 duk bising kat luar bilik pun aku tak peduli. Maafkan ummi ye, anak2 sayang… keluar bilik pun utk makan & rehat kejap… masa tula kalau aku nak bercakap dgn abg & anak2.. Meja study dlm bilik penuh dgn buku2, kertas2 nota & exercise. Whatsapp group yg ada member2 fakulti yg tgh sambung belajar jadi tempat aku tanya soalan yg berkaitan dgn exam ni… memang betul2 all out study ni sbb ni dah 2nd attempt yang menentukan sama ada aku stay ataupun tak..

Bila org baca, mesti org cakap… tulah.. sape suruh study last minute… tapi, hakikatnya… preparation utk exam ni aku dah buat since awal semester ketiga lagi… tapi, sepanjang semester tu, of course la aku tak boleh nak tumpukan sepenuh perhatian kat exam ni je memandangkan aku perlu tumpukan perhatian utk courses yg aku ambik masa sem tu jugak… tambah pulak, qualifying exam ni, bukan tanya soalan dari satu topik je… soalan dia merangkumi semua aspect of mechanical engineering yang konsepnya berbeza2 antara setiap courses dan formula pun lain2… tambah2 pulak bila formula pun tak di provide masa exam… so, exam ni mmg menguji knowledge dlm bidang mechanical engineering… yang aku ambik masa 1st year & 2nd year during undergraduate dulu… tambah pulak, masa first attempt dulu, aku dah gagal sekali… so, mmg kecuakan itu Allah je yg tau… So, masa sebulan yg bersisa sblm exam tu, mmg aku takut nak buat benda lain… duk fikir, kalau aku buang masa, mungkin masa tu kalau aku guna utk study, aku dah boleh cover dah topik yg ni.. silap2 yg tu la soalan yg keluar masa exam nanti… tak ke menyesal tak sudah lps exam tu…

Anyway, first two weeks lepas habis sem tiga tu, aku masih confident lagi dgn diri aku… rasa mcm boleh buat… soalan exercise semua dah buat & faham… boleh rasanya… tapi, bila tinggal seminggu lagi nak exam, aku dapat panic attack.. semua benda buat tak jadi… cakap sikit je dgn abg, terus banjir… asal solat je menangis.. even masa study pun aku nangis.. tido pun dah tak lena.. terjaga dari tido, menangis… makan mmg tak lalu… mmg dahsyat sgt perasaan masa tu… last2 sehari sblm exam, aku terpaksa ambik ubat selsema sbb aku nak tido…

Di hari exam, duk berdoa banyak2 kat Allah supaya diberikan ketenangan… Alhamdulillah, bukak je soalan exam, hati rasa tenang. Walaupun ada soalan2 yang bila aku tgk, jadi blank… aku tarik nafas panjang2… dan aku terus je jawab soalan2 tu… Cuma, masa jawab soalan tu, adala dua soalan yang aku tak berapa nak konfiden sgt…

Selesai exam, tibalah fasa penantian result pulak… first week lps exam… aku masih confident yg aku lulus exam kali ni.. tapi, makin lama tunggu, makin tak konfiden pulak, aku ni lulus ke tak.. mulalah duk terbayang aku ada salah konsep jawab… dari tak konfiden 2 soalan je, jadi tak konfiden pulak dgn jawapan2 dari soalan yg lain… masa tu, nak bukak email punya la takut… takut tiba2 dpt email result tapi, tak lepas… Lps sebulan lebih menunggu, akhirnya email yg bagitau result tupun sampai la dalam email aku. Alhamdulillah!!! Aku lulus !!!.. masa tu Allah je yg tahu betapa gembiranya aku…. Aku terus menangis telefon abg… Supervisor pun terus email aku… ucap “congratulation!, now you are officially a phd candidate!”. Aku mmg betul2 bersyukur pada Allah… tak tergambar perasaan aku masa tu.. rasa kerdil sgt… Allah dengar permintaan aku!!! Sedangkan aku selalu alpa dan leka dari sentiasa mengingati Allah…

No comments:

MaHLiGai KaSiHKu


Daisypath Anniversary tickers

Amanah Allah






Daisypath Happy Birthday tickers