Saturday 8 July 2017

PhD PrEpArAtIoN JoUrNeY... USA, HeRe I CoMe ~ PaRt 2

Assalamualaikum... Selamat Hari Raya Aidilfitri (saja wish sebab masa tulis ni, dah 12 syawal dah pun.. insyaAllah nanti, aku buat entry pasal beraya kali kedua di perantauan ni)

ni nak sambung dari entry yg sebelum ni. insyaAllah, ni entry terakhir sebelum aku cerita pasal perjuangan phd aku di bumi USA ni pulak...Alhamdulillah, dua minggu sebelum fly ke USA ni, semua urusan visa, flight ticket pun selesai.. (tapi, mmg kelam kabut sebab sangat2la last minute). semoga dgn perkongsian aku dekat blog ni, orang2 lain yg bakal ke US tak la menghadapi isu yg sama mcm aku...

so, lepas dapat je visa tu, aku terus sent detail ke bahagian yang menguruskan tempahan tiket kapal terbang dekat UMP tu. Asalnya aku mohon tiket etihad.. tapi, disebabkan aku apply pun dah last minute, tiket tu pun dah habis... so, dapatla tiket Singapore Airlines (SIA), bertolak pada 16/8/2015. maka bermulala aktiviti2 packing, kemas barang secara intensif nya... tapi, disebabkan masa tu masih lagi dalam bulan syawal, dapatla pegi beraya ke a few rumah.. & dapatla jugak jumpa beberapa kawan2 (Sal, T, Ain, Yati, Ina, Eyna) dekat kl sebelum aku berangkat tu.. maaf sgt2 utk kawan2 yg lain sebab tak sempat jumpa... bukan tak sempat jumpa je.. tak sempat nak bagitau pun ada sebab duk kalut sgt.. ayah mertua pun sempat jumpa kat hotel je sebab ayah mertua dgn isterinya dah pindah duduk melaka.. kebetulan diorang ke kl, sempatla jumpa kejap... sempat jugak memenuhi jemputan jiran (fazli & wan) malam sebelum aku bertolak ke kl... (aduh.. kenapa rasa sayu bila tulis bab ni... huhuhu)

malam sebelum bertolak tu, kira mcm fasa2 terakhir packing... alhamdulillah, takdela aku kalut nak kosongkan rumah sbb tak disewakan pun rumah tu... senang mak, ayah, adik2 or sedara mara nak tido kalau diorang pegi kuantan... esoknya bertolak pagi2 ke nilai, ambik homestay kat sana. so, berkumpul la semua mak, ayah & adik beradik & family diorang kat situ. the next day, 16/8 tu, lepas solat zuhur baru masing2 bertolak ke klia utk hantar aku & family. kawan aku, T dgn family dia pun dtg jugak KLIA utk hantar aku.. Sal je aku tak sempat jumpa sbb bila dia sampai, aku dah check in dah pun...perasaan masa tu.. Allah je yg tahu... sedih, sayu semua ada...

paling sayu bila masa turun escalator tu, duk lambai semua orang... rayyan boleh pulak menangis teresak2 sebab nak tinggal semua... aku pun nangis sekali... family aku yg duk lambai tupun nangis sekali bila tgk rayyan nangis.. ( adoi, berkaca2 mata aku time tulis ni ). aku tanya dia kenapa menangis, rayyan cakap dia sedih sebab tinggalkan semua orang...tapi, masa tu je la... lepas tu, tak sempat nak homesick sebab si kecik idris tu pulak yg buat perangai dalam kapal terbang sampai aku trauma nak naik flight lagi selagi dia belum besar.. huhuhu

untuk flight ke US ni, mula2 naik flight dari KLIA ke Changi Airport, Singapore. dekat situ, kene tukar flight, bertolak ke Germany pulak... tempoh perjalanan tu aku tak ingat sebab dah lama dah kan... tapi, memang lama la... tambah2 lama bila idris mengamuk2 dalam kapal terbang tu... mengamuk masa flight nak naik, mengamuk masa nak tido, mengamuk sebab tak nak duduk diam dalam kapal terbang tu, mengamuk sebab tak boleh round kapal terbang, mengamuk masa nak landing... huhuhuhu.... (fyi, umur idris masa ni 1 tahun 8 bulan.. tgh nak melasak) sampai ke germany, kene turun dari kapal terbang jap... lepas tu, bila masuk balik, bertolak dari germany ke JFK airport, New York pulak... yg ni lagi lama.. & yg ni lagi lama fasa idris tu mengamuk... sebab tu jadi trauma naik flight...

sampai2 JFK, lega rasanya nightmare dgn idris berakhir... walaupun, lama sikit kena tahan dekat kaunter custom & immigration tu, alhamdulillah, tak de la masalah apa pun... kebetulan masa duk tunggu urusan dekat immigration tu selesai, ada sorang perempuan ni datang approach aku, offer utk ambikkan luggage kami semua... dapat je luggage, & urusan dgn immigration tu selesai, dia offer lagi sekali untuk bawak kitorang lalu security check tu... so, Alhamdulillah, masa tu, kami lalu je tanpa kene check beg semua tu... (menyesal tak bawak makanan byk2.. hehehe)

dah selesai semua tu, dah say bye2 dgn thanks dekat perempuan tu, kami pegi pulak check in dekat kaunter Delta airways... sebab dari JFK ke Buffalo, kami naik Delta ni pulak.. lepas selesa check in semua tu.. dukla menunggu dekat terminal dia... tapi, tula... JFK ni besar... jauhnya menapak dari kaunter Delta tu untuk sampai ke terminal tu... siap bila dah sampai kat terminal tu, dah tak mampu dah nak kejar idris ke sana ke mari.. dekat 5 jam jugak kami tunggu tu... badan berlengas mcm apa sebab lebih dari 24 jam kan tak mandi... penat lagi... tu yg bila naik flight tu, dari JFK ke Buffalo, kami pakat tido je dlm flight.. (perjalanan dalam 1 jam setengah jugak rasanya)

sampai2 buffalo, ada dua orang adik undergrad sini dtg pick up kami... berpisahla kejap kami sekeluarga sebab tak de rumah sewa lagi... suami aku duduk rumah dekat winspear (rumah sewa adik2 bujang lelaki) , aku & anak2 duduk rumah dekat callodine (rumah sewa adik2 bujang perempuan).. seminggu lebih jugak duduk rumah diorang sebelum kami dapat rumah sewa.. (yg ni nanti cite kat entry lain eh)...

papepun, Alhamdulillah, kami selamat sampai dan bermula hidup kami sebagai perantau di bumi USA ni...

layan la ye gambar2 yg ada.. sorry, kidnap gambar kat fb orang je... hp lama dah rosak, so, gambar semua dah hilang....
T dengan anak2... aku rindu ko.... huhuhu

Atuk dengan cucu2

Nenek dengan cucu2

rindu semua...

Saat2 nak berpisah... duk tahan air mata je ni

:'(


masa ni rayyan dah start nangis dah ni....


No comments:

MaHLiGai KaSiHKu


Daisypath Anniversary tickers

Amanah Allah






Daisypath Happy Birthday tickers