Saturday 17 February 2018

CaTaTaN PeRJaLaNaN PhD Di BuMi USA ~ QuaLiFYiNG eXaM PaRT 2



Bismillaahirrahmaanirrahiiiiim... 

Lama pulak ambik masa untuk sambung entry sblm ni.. huhuhu.. anyway, sambungan dari entry sblm ni, masa utk aku prepare sepenuhnya untuk qualifying exam part 2 ni singkat sgt.. tak sampai seminggu pun tak silap aku.. sebab duk kelam kabut dgn project submission for one of the course yg aku ambik masa sem dua tu… dah submit semua, baru boleh concentrate 100% kat qualifying exam tu. Untuk part 2 ni, mcm aku penah cerita dlm entry yg terdahulu la… kalau part 1 yg aku ambik masa habis sem 1 tu cover semua subject mechanical, part 2 ni pulak cover tang focus area pulak. Mcam kat department mechanical ni, ada 6 focus area tak silap aku: Bioengineering; Computational and Applied Mechanics; Design and Optimization; Dynamics, Control and Mechatronics; Fluid and Thermal Sciences; dan Materials. So, macam aku, focus area aku adalah Design and Optimization. Memandangkan course2 yg aku ambik masa 1st and 2nd sem mmg related to focus area ni, so, takdela rasa sampai sakit perut, sakit kepala & cuak sbb tak study langsung. Cuma, dah namanya qualifying exam.. memang susahla jugak… huhuhu… tak tidur a few nights jugakla sbb duk pulun study, buat exercise. Buat revision balik utk semua topik ..

Bila hari exam, Alhamdulillah, Allah terangkan hati ni, bagi ilham utk jawab semua soalan. Tapi, still tak confident, boleh lulus ke tak.. sbb exam ni bukannya jawapan straight to the point je… bila jawapan yang open ended ni, mcm 2 boleh jadi… assumption tak kena pun boleh affect markah.. tak jelas jawapan pun, boleh affect markah…. Sepanjang nak tunggu result tu keluar, asyikla duk berdebar2… sblm exam, berdebar2 nak exam.. tak cukup tido, makan tak lalu sebab fikir cukup ke preparation aku nak tempuh exam.. sampaikan masa tu, kadang2 duk relax sekejap je, tiba2 je terfikir, eh.. kalau aku rehat ni, mungkin kalau masa aku rehat ni aku study, part yg aku study tu yg masuk dlm exam… punyala rasa semua masa yg ada sebelum exam tu sgt berharga utk aku sia2kan… bila dah habis exam, tak lena tido, tak lalu makan, duk berdebar2 sbb takut nak tahu result pulak….

After 2 weeks, Alhamdulillah!!! Aku lulus!!! Tapi timbul cuak tang lain pulak… sbb mcm aku cerita sblm ni, dekat university ni, qualifying exam utk department mechanical ni, ada 2+1 part.. Part 1 & Part 2 ni, exam bertulis mcm aku cerita tu la… yang part ke 3 tu oral… tapi, utk ambik oral tu, kena make sure lulus part 2 dulu, baru boleh ambik oral.. dan oral tu kene lulus, baru la dikira part 2 tu lulus jugak… pening kan… hahaha… so, maknanya, kalaupun dah lulus part 2, bila oral tak lulus, consider part 2 tu pun tak lulus jugak.. so, kena ambik utk 2nd attempt, kenala ambik balik ujian bertulis part 2 tu & oral balik semula…. Kalau kali kedua ambik, tak lulus jugak tang oral tu, maknanya babai la… huhuhuhu… Anyway, dalam email yang aku diberitau aku lulus tu, aku diminta buat preparation untuk buat preparation untuk oral exam dalam masa seminggu. Yang susahnya oral ni, panel boleh tanya apa je yang berkaitan dgn mechanical ni. So, untuk prepare, mmg prepare dlm kesamaran la…

Akhirnya hari yang ditunggu pun tiba… aku ingat lagi aku orang yg terakhir sekali untuk dipanggil masuk ke bilik oral tu… masuk2, advisor aku tak de pun… memang antara aku dgn panel je.. ada 3 orang panel semuanya… masuk2, lps kenalkan diri, terus kena soal bertubi2 dgn panel.. memang tak duduk langsung sbb nak kena explain guna whiteboard semua… kaki ni rasa lemah je berdiri sebab kecut perut kena tanya bertubi2… mmg dah rasa mcm dlm medan perang dah… bayangkan la masuk2, dalam keadaan berdiri kat depan, menangkis peluru2 selama sejam lebih… lepas je panel cakap thank you… rasa mcm lega gila walaupun tak tau lagi lulus ke tak… try jugak pancing2 nak tau keputusan dari panel.. tapi, diorang just cakap, tunggu je nanti diorang maklumkan through email, lulus ke tak….

Alhamdulillah, debaran tunggu result tu tak lama pun… a few hours later, dapat email bagitau yg aku lulus…. Sujud syukur terus aku kat rumah… terubat rasa hati dari kekecewaan semester kedua aku di sini…

No comments:

MaHLiGai KaSiHKu


Daisypath Anniversary tickers

Amanah Allah






Daisypath Happy Birthday tickers